Fra IDÉ til konsept

Å videreutvikle en god idé til å bli et godt konsept kan være utfordrende. Et konsept er en videreutvikling av en idé slik at den blir mottatt og forstått av målgruppen. Faktorer som beskriver et vellykket konsept er karakteristisk, minneverdig, samlende og relevant. Målet er jo å få mottaker til å agere på budskapet vårt.

Så hvorfor skal man bruke tid på å bygge et konsept?
I dagens travle og stadig skiftende kommunikasjonsmiljø må bedrifter være kreativ og strategisk for å klare å konkurrere og fange publikumets oppmerksomhet. Denne prosessen setter grunnlaget for hva som skal kommuniseres, til hvem og hvordan. Dette blir den røde tråden som binder alle kanalene dine sammen og skaper en helhet.


 

4 ting du må tenke på når du bygger et konsept

  1. Hva ønsker du å oppnå?
    Ha alltid et tydelig mål. Uten en tydelig lederstjerne er det vanskelig å holde fokus. Skal du bygge en sterkere merkevare, skal du øke omsetningen, skal du bygge rennomé eller skal du rekruttere. Du må gjerne ha delmål under, men husk å ha fokus på hovedmålet.
  2. Hvem er målgruppen din?
    Vit hvem du snakker til, da er det er så mye lettere å bruke riktig språk.
  3. Hva er budskapet ditt?
    Dette punktet må ses i sammenheng med punkt 1. Hva ønsker vi å fortelle målgruppen? Budskapet må gjenspeile det overordnede målet for prosjektet. Uten et tydelig budskap vil du ikke få måloppnåelse uansett hvor høyt budsjett du har.
  4. Hva er budsjettet ditt?
    Sett rammene for prosjektet. Det er lett å drømme seg bort i alle mulighetene man har på kanaler og virkemidler i markedsføring. Sammen med målet setter man også budsjettet slik at den røde tråden skinner gjennom hele prosjektet.
Refleks
Bjørnis drikkeflaske
Bjørnis refleks
Bjørnis matboks
Bjørmos lue
Bjørnis hals
Delta vaffeljern
Brannbamsen Bjørnis