(STOPP)EFFEKTEN AV PRODUKTMEDIA
Har du noen gang sett en annonse eller et produkt som har fått deg til å stoppe opp? De sekundene er avgjørende for oss markedsførere. Hva er stoppeffekt og hvordan kan produktmedia bygge merkevaren din? Hvordan tiltrekke de rette kandidatene til din arbeidsplass? Hang in there og les videre!
Stoppeffekt - hva er det og hvorfor ønsker vi det? Som markedsfører vet du at dersom ingen legger merke til det du ønsker å fortelle, vil ikke budskapet ditt bli formidlet og dermed blir det lite eller ingen salg. Du ønsker å skille deg ut for at målgruppen skal se DIN merkevare.
Med mengden reklameinntrykk vi eksponeres for daglig gjennom annonser og medier blir stoppeffekten kritisk. Så hvordan kan vi oppnå denne stoppeffekten? Det sies at innhold som sjokkerer, fascinerer, provoserer, interesserer og engasjerer er virkemidler som skaper stoppeffekten. Humor benyttes også for å tiltrekke seg oppmerksomhet og for å bli husket. Virkemidlene du bruker for å oppnå ønsket effekt må samsvare med målet med markedsføringen - enten det er å bygge merkevare, øke kjennskap, synlighet eller en ny produktlansering.

7UP sommerprodukter. Gjennomført design tilpasset målgruppen bygger merkevare!
Hvor kommer produktmedia inn i bildet og hvorfor bør du investere i det?
"Produktmedia?" spør du kanskje hvis du ikke har hørt om det før. Den enkle forklaringen er at produktmedia er et annet ord for merch og profileringsartikler, som du garantert har vært borti. Vi i IDÉ House of Brands kaller det produktmedia fordi vi tror på det fysiske møtet mellom mennesker og bedrifter. En fordel med produktmedia er den personlige overleveringen, som skaper en relasjon. Står du på en messe og deler ut produkter til potensielle kunder, dannes en relasjon der og da. Produktmedia fungerer som et konkret bevis på merkevaren din, noe som hjelper målgruppen med å huske deg bedre.
Produktmedia er mer enn bare profilklær og reklameartikler – det er en strategisk kommunikasjonskanal som bygger merkevaren din, øker synligheten og styrker relasjoner. Å sette logo og budskap på et produkt gjør det mulig å kommunisere med målgruppen og at merkevaren blir husket.
Husk at strategisk bruk av produktmedia kan også styrke fellesskapsfølelsen internt, motivere de ansatte og gjøre deg til en attraktiv arbeidsgiver.
Hvordan kan produktmedia gi ROI?
Produktmedia har ikke bare en stoppeffekt, men også en langvarig effekt. Tall fra undersøkelser viser at 55% legger merke til produktmedia i hverdagen, for eksempel på bussen, t-banen, plakater, sekker, jakker og til og fra jobb. Dette gir rom for synlighet av merkevaren og stor rekkevidde.
50% av all produktmedia ender opp i hjemmet – det betyr at hvis du gir bort et produkt med ditt budskap er sannsynligheten stor for at mottakeren tar produktet med seg videre i hverdagen sin. Sluttbruker beholder i gjennomsnitt produktmedia i ett år – dette avhenger av type produkt, kvalitet og nytteverdi. Det gir langvarig påminnelse om budskapet ditt og eksponering av merkevaren.
Et ferskt eksempel er produkter vi leverte som offisiell merch-partner under Ski-VM i Trondheim. VM-bjella, termokoppene og Snedi-bamsen er produkter som lever i mange år og vil gi den gode følelsen fra folkefesten i Granåsen. Maskoten Snedi var en stoppeffekt i seg selv, spesielt for barn ettersom mange hadde deltatt med tegninger og navneforslag til VM-maskoten som skulle lages. I tillegg hadde både skoler og barnehager inkludert Snedi i hverdagen sin i forkant av VM.
Visste du også at 40% av all produktmedia som deles ut fører til økte businessmuligheter?

IDÉ-ansatte med sjokkselgere under Ski-VM. Tusenvis av Snedi-bamser ble revet vekk og etterspørselen på Finn.no kokte etter mesterskapet. Vellykket produktmedia!


Solo har virkelig lykkes med å lage merch som ikke bare gir en stoppeffekt, men også en langvarig effekt. Det startet med at de lagde strikkegenser til alle ansatte i julegave som en siste-liten løsning. Dette ble starten på satsningen deres på produktmedia som markedskanal og utviklet seg til kolleksjoner tilpasset sommer og påske. Det førte til omtale i sosiale medier, aktiv bruk av influensere og Solo sin Instagram består i dag 50/50 av produktet de selger og merchen de lager. Du får også tak i strikkeoppskrifter slik at du kan strikke din egen Solo-genser. En tur innom Finn.no viser også hvor populær merchen er.
Har du lykkes med å få en stoppeffekt kan resultatet være poisitiv omtale, spredning og eksponering i sosiale medier. I tillegg kan det gi merkevaren en top of mind posisjon hos målgruppen som gjør at ditt merke er det foretrukne valg. Tenk på det neste gang du skal gjøre innkjøp for å profilere merkevaren din - de rette produktene med riktig budskap kan gi høy ROI!
For å oppnå den langvarige effekten må noen forutsetninger være på plass. Jobben er ikke gjort ved å bare kjøpe et kult produkt med logo. Målgruppe, budskap og produkt må gå hånd i hånd.
Hvem er målgruppen din? Hvem er de, hva liker de? Hva er bruksverdi, design og kvalitet for målgruppen din?
Hva er budskapet ditt og hvordan få dette frem? Husk at produktet også signaliserer noe, og samspillet mellom budskap og produkt er alfa og omega for suksess. Gir du bort en refleks eller en førstehjelpspakke, går produktet og budskapet hånd i hånd - du ønsker at mottaker skal være trygg.
Tenk merkevarebygging! Produktet må gjenspeile hvem selskapet er, deres verdier. Produktet bør være passende til både bransjen og merkevaren.