Nå er VM-kolleksjonen her: - Vi er fryktelig stolte

Med ethvert verdensmesterskap kommer det "merch": kopper, sitteunderlag, klær, bjeller og mye mer. Nå er VM-kolleksjonen for 2025 endelig klar for å vises frem! 

 

Mange har fremdeles VM-genseren fra 1997 liggende i skapet, kanskje noen pins i skuffen også - håndfaste minner fra den store begivenheten som fant sted i Granåsen for nesten 30 år siden. 

Mesterskapsprodukter er tross alt en hyggelig påminnelse om at vi var til stede på de store, viktige arrangementene. 

Nå blir det som kjent et nytt vintermesterskap i Granåsen, på en ny og modernisert arena - og ikke minst, med en rykende fersk VM-kolleksjon. 

Produktene kan kjøpes i nettbutikk, i Granåsen under mesterskapet neste år og selvfølgelig i sentrum under medaljeseremoniene. Ski-VM har også med seg varer når de er ute på arrangementer frem mot jul, så her er det gode muligheter for å få kjøpt en julegave eller to. I tillegg selger COOP-butikker i Midt-Norge utvalgte produkter. 

 

Kopper Ski-VM

Fargerikt og lekent

Maskoten Bark fra 1997 er byttet ut med den sjarmerende snøfuglen Snedi, og den røde og blå snørosa er erstattet av en ny og fargerik variant som symboliserer bærekraftsmålene og samhold. 

- Vi har laget en VM-kolleksjon som vi håper faller i smak hos alle aldersgrupper, og som kan brukes hjemme, på jobb og i fritidsaktiviteter. Målet har vært å lage produkter som folk ønsker å bruke i lang tid etter VM, sier Marianne Williamsen, designer og prosjektleder i Ski-VM. 

- I tillegg har vi laget et eget univers med Snedi-produkter, så her har maskoten virkelig fått skinne, legger hun til. 

Inspirasjonen er hentet fra 6500 barnetegninger, og en jury bestående av barn og unge fikk velge det endelige navnet til maskoten. 

Barn med Snedi t-skjorter

- Snedi har allerede blitt symbolet på VM for de minste.
Marianne Williamsen, Ski-VM

Snedi matboks og drikkeflaske

Allsidig kolleksjon

Marianne har i tett samarbeid med Joachim Nystad og IDÉ House of Brands utviklet kolleksjonen. Dette har vært en god match helt fra start, og Marianne beskriver dem som en utrolig trivelig gjeng som det er lett å samarbeide med. 

- Vi er fryktelig stolte av samarbeidet og hva vi har vært med på å skape her, istemmer Wenche Thoresen, som foruten å være prosjektleder inn mot Ski-VM, er salgsleder hos IDÉ House of Brands. 

Wenche og Marianne har med sine respektive team jobbet tett sammen for å finne de beste løsningene. Teamene har utfordret hverandre begge veier for å skape en kolleksjon alle er stolte av. Stine Rånes har stått i spissen for å sikre at designet kommer til sin rett på samtlige produkter. 

 

Marianne og Wenche Ski-VM

Teamet bak kolleksjonen: Stine Rånes (Prosjektleder IDÉ), Joachim Nystad (Leder produkter Ski-VM), Anne Wirkola (Avdelingsleder IDÉ), Wenche Thoresen (IDÉ) og Marianne Williamsen (Ski-VM)

Bjelle Ski-VM

I kolleksjonen finner du alt fra sitteunderlag, emaljekopper og termoser, til solbriller og vinterbekledning - og selvfølgelig den "obligatoriske" VM-bjella, produsert i Norge av familiebedriften Moen Bjøllefabrikk. 

- Vi har en god blanding av produkter som kan være til minne om mesterskapet, og produkter som er mer "need to have" i Granåsen mens VM foregår, som håndvarmere og flagg, forteller Wenche.

Dunpledd Ski-VM

Kvalitetsprodukter med lang levetid

Det har vært viktig for VM-organisasjonen at produktene i kolleksjonen ikke har en "utløpsdato". Holdbare materialer og tidløse design skal gjøre det enkelt å anvende eksempelvis emaljekoppen eller sitteunderlaget i mange år fremover. 

- Vi har lett etter produkter som vi tror folk ønsker å eie, selv etter endt mesterskap - og er veldig fornøyd med hva vi har endt opp med, forteller Wenche og Marianne. 

Uansett hvilke produkter du kjøper i forbindelse med VM, kan du være trygg på at de er produsert på en etisk forsvarlig måte. Med tanke på emballering og utslipp i forbindelse med frakt, er det tatt valg for å minimere klimaavtrykket. 

Bærekraft og hensyn til miljø har derfor stått sentralt i arbeidet til IDÉ House of Brands. 

Med nærmere 40 års erfaring som profilleverandør, har IDÉ House of Brands full kontor på alt av produksjon, lager og logistikk. Ikke minst: De vet hvilke produkter folk vil ha. 

- De har stort fokus på produktsikkerhet og er åpne om både materialbruk og produksjonsprosesser, skyter Marianne inn. 

 

Tøffe valg

For å skape en så viktig kolleksjon som dette, er det ikke nok med et godt grafisk design, fine farger og gjenkjennbar profil - man må også ha kunnskap om hva folk faktisk vil ha og hvordan designet "lever" på produktenes ulike flater. 

Selv om ideene florerte i tidligfasen og utvalget av produkter opprinnelig var stort, ble det i bærekraftens navn bestemt at kolleksjonen måtte reduseres for å unngå overproduksjon. 

- Det har vært en tøff utvelgelsesprosess, forteller Wenche og utdyper:

- Sortimentet i kolleksjonen er ikke det største, men vi har stort nok lager av produkter og det skal være nok til alle som ønsker å kjøpe seg VM-merch både før og under mesterskapet.

Designutforming Ski-VM

Minner som varer

For Marianne og Wenche har det vært spesielt å jobbe med en kolleksjon hvor mange av produktene vil symbolisere minnene fra mesterskapsdagene. Det var derfor med en viss æresfrykt de gikk inn i prosessen. 

- Vi ønsker jo at kolleksjonen skal være så ikonisk som mulig, og gjenkjennbar i mange år, sier Wenche. 

- Det er ganske fint å tenke på at produktene vi har utviklet og designet, vil bli brukt av tusenvis av mennesker, både her hjemme og i andre land, avslutter Marianne. 

 

 

Kopper Ski-VM

Artikkelen ble opprinnelig publisert i Adressa.