Nå er VM-kolleksjonen her: - Vi er fryktelig stolte
Med ethvert verdensmesterskap kommer det "merch": kopper, sitteunderlag, klær, bjeller og mye mer. Nå er VM-kolleksjonen for 2025 endelig klar for å vises frem!
Mange har fremdeles VM-genseren fra 1997 liggende i skapet, kanskje noen pins i skuffen også - håndfaste minner fra den store begivenheten som fant sted i Granåsen for nesten 30 år siden.
Mesterskapsprodukter er tross alt en hyggelig påminnelse om at vi var til stede på de store, viktige arrangementene.
Nå blir det som kjent et nytt vintermesterskap i Granåsen, på en ny og modernisert arena - og ikke minst, med en rykende fersk VM-kolleksjon.
Produktene kan kjøpes i nettbutikk, i Granåsen under mesterskapet neste år og selvfølgelig i sentrum under medaljeseremoniene. Ski-VM har også med seg varer når de er ute på arrangementer frem mot jul, så her er det gode muligheter for å få kjøpt en julegave eller to. I tillegg selger COOP-butikker i Midt-Norge utvalgte produkter.
Fargerikt og lekent
Maskoten Bark fra 1997 er byttet ut med den sjarmerende snøfuglen Snedi, og den røde og blå snørosa er erstattet av en ny og fargerik variant som symboliserer bærekraftsmålene og samhold.
- Vi har laget en VM-kolleksjon som vi håper faller i smak hos alle aldersgrupper, og som kan brukes hjemme, på jobb og i fritidsaktiviteter. Målet har vært å lage produkter som folk ønsker å bruke i lang tid etter VM, sier Marianne Williamsen, designer og prosjektleder i Ski-VM.
- I tillegg har vi laget et eget univers med Snedi-produkter, så her har maskoten virkelig fått skinne, legger hun til.
Inspirasjonen er hentet fra 6500 barnetegninger, og en jury bestående av barn og unge fikk velge det endelige navnet til maskoten.
- Snedi har allerede blitt symbolet på VM for de minste.
Marianne Williamsen, Ski-VM
Allsidig kolleksjon
Marianne har i tett samarbeid med Joachim Nystad og IDÉ House of Brands utviklet kolleksjonen. Dette har vært en god match helt fra start, og Marianne beskriver dem som en utrolig trivelig gjeng som det er lett å samarbeide med.
- Vi er fryktelig stolte av samarbeidet og hva vi har vært med på å skape her, istemmer Wenche Thoresen, som foruten å være prosjektleder inn mot Ski-VM, er salgsleder hos IDÉ House of Brands.
Wenche og Marianne har med sine respektive team jobbet tett sammen for å finne de beste løsningene. Teamene har utfordret hverandre begge veier for å skape en kolleksjon alle er stolte av. Stine Rånes har stått i spissen for å sikre at designet kommer til sin rett på samtlige produkter.
Teamet bak kolleksjonen: Stine Rånes (Prosjektleder IDÉ), Joachim Nystad (Leder produkter Ski-VM), Anne Wirkola (Avdelingsleder IDÉ), Wenche Thoresen (IDÉ) og Marianne Williamsen (Ski-VM)
I kolleksjonen finner du alt fra sitteunderlag, emaljekopper og termoser, til solbriller og vinterbekledning - og selvfølgelig den "obligatoriske" VM-bjella, produsert i Norge av familiebedriften Moen Bjøllefabrikk.
- Vi har en god blanding av produkter som kan være til minne om mesterskapet, og produkter som er mer "need to have" i Granåsen mens VM foregår, som håndvarmere og flagg, forteller Wenche.
Kvalitetsprodukter med lang levetid
Det har vært viktig for VM-organisasjonen at produktene i kolleksjonen ikke har en "utløpsdato". Holdbare materialer og tidløse design skal gjøre det enkelt å anvende eksempelvis emaljekoppen eller sitteunderlaget i mange år fremover.
- Vi har lett etter produkter som vi tror folk ønsker å eie, selv etter endt mesterskap - og er veldig fornøyd med hva vi har endt opp med, forteller Wenche og Marianne.
Uansett hvilke produkter du kjøper i forbindelse med VM, kan du være trygg på at de er produsert på en etisk forsvarlig måte. Med tanke på emballering og utslipp i forbindelse med frakt, er det tatt valg for å minimere klimaavtrykket.
Bærekraft og hensyn til miljø har derfor stått sentralt i arbeidet til IDÉ House of Brands.
Med nærmere 40 års erfaring som profilleverandør, har IDÉ House of Brands full kontor på alt av produksjon, lager og logistikk. Ikke minst: De vet hvilke produkter folk vil ha.
- De har stort fokus på produktsikkerhet og er åpne om både materialbruk og produksjonsprosesser, skyter Marianne inn.