bluesign® er et omfattende sertifiseringssystem som har som mål å fremme bærekraftig og miljøvennlig tekstilproduksjon. Siden etablering i Sveits i år 2000 har bluesign blitt en anerkjent og respektert aktør i tekstilindustrien og flere ledende merkevarer er en del av bluesign systemet. For oss på IDÉ ble bluesign® et naturlig steg videre i vårt bærekraftsarbeid.

Tekstilindustrien står for 8% av verdens klimagassutslipp og hele 20% av produktmedia-industrien er tekstiler. Det er derfor vårt ansvar som største aktør i bransjen å gå foran som et godt eksempel.

bluesign® jobber med å redusere miljøpåvirkningen gjennom hele leverandørkjeden, fra råvareproduksjon til ferdig produkt. De ser ikke alene på ferdig produkt, men tar for seg prosessen som må til for å lage produktet fra start til slutt.

Som bluesign® systempartner har vi full kontroll over våre underleverandører. Vi reduserer all negativ påvirkning på Co2, vann, energi og eliminerer all skadelige kjemikalier for natur og menneske. 

 

 

 

De viktigste prinsippene når et bluesign® produkt skal godkjennes:

Eliminere bruken av kjemikalier

bluesign® legger stor vekt på ansvarlig kjemikaliehåndtering. Det sikrer at skadelige kjemikalier elimineres eller minimeres fra begynnelsen av produksjonsprosessen, noe som fremmer tryggere produkter og reduserer forurensning.

Effektivisere bruken av ressurser

bluesign® oppmuntrer til effektiv bruk av ressurser som vann, energi og råvarer. Dette bidrar til å redusere det totale miljøfotavtrykket fra tekstilproduksjon.

Sikre et trygt arbeidsmiljø

bluesign® sertifisering krever at produsenter implementerer høye standarder for helse og sikkerhet på arbeidsplassen, noe som sikrer et tryggere arbeidsmiljø for ansatte.

Sikre en trygg sluttbruker

Et bluesign® produkt er 100% fritt for skadelige kjemikalier. Sluttbruker kan derfor være trygg på at produktene ikke er skadelig, verken for seg selv med produktet i bruk eller for de som utvikler produktene på fabrikk.

Åpenhet og innsikt

bluesign® gir åpenhet gjennom hele leverandørkjeden, slik at merkevarer og forbrukere kan spore bærekrafts- og sikkerhetskriteriene til tekstilproduktene.

 

 

 

SERTIFISERINGSPROSESSEN

Som første totalleverandør av produktmedia til å bli bluesign®  sertifisert er vi stolte av å kunne si at våre produksjonsprosesser og arbeidsmetoder er nøye gjennomgått av en sertifisert tredjepart, Bluesign technologies AG.

Sertifiseringsprosessen inkluderer:

  • Input Stream Management: Analyse og godkjenning av alle kjemiske innganger.
  • Inspeksjon på fabrikk: Gjennomføring av inspeksjoner på fabrikk for å bekrefte samsvar med Bluesign-standarder.
  • Kontinuerlig forbedring: Kontinuerlig forbedring av miljøprestasjonen.

iwear, vår B2B sportswear kolleksjon ble etablert tilbake i 2010, alle plagg i denne kolleksjonen produsert etter 2024 er bluesign® approved. Materialer er fra bluesign systemparternere og produksjon har skjedd på en bluesign approved fabrikk. 

I 2025/2026 innfører EU et utvidet produsentansvar for tekstiler som en del av initiativet Grønn Giv (European Green Deal). Det vil si at alle som bringer tekstiler inn i Europa også har et ansvar for produktets end-of-life. 

Vi forbereder oss på dette initiativet og oppretter produktdatapass for hvert enkelt bluesign® approved produkt i iwear kolleksjonen laget fra 2024 og fremover.  Her vil du kunne få informasjon om produktets opprinnelse, Co2 utslipp, vannforbruk i produksjon, hvordan produktet kan repareres, resirkuleres og hvordan du skal behandle produktet for at det skal vare lengst mulig.  

 

 

 

Fordelene med bluesign®

  • For merkevaren din: Ved å sette logoen din på bluesign produkter kommuniserer du at du bryr deg om samfunn, miljø og mennesker. Fra råmateriale produktet er laget av til måten det er laget på til hvordan dette produktet kan brukes på ny.
     
  • For mottaker: Det gir de en sikkerhet om at produktene de mottar er trygge, bærekraftig produsert og miljøvennlige.
     
  • For IDÉ: Vi har forbedret vår bærekraftspraksis, økt produktsikkerheten og løfter dermed denne utfordringen til ett nytt nivå i bransjen.