Produktmedia

Produktmedia er den beste kanalen man kan tilføre sin markedsmix.

Produktmedia er et relativt nytt begrep i Norge, til tross for at det i lang tid har blitt brukt i utlandet. Så hva betyr det egentlig?

Produktmedia er alle produkter du kan sette din logo eller slagord på, sammen med ditt valg av farge og utforming, skapt for å kommunisere ditt brand eller varemerke. 


Å gi vekk produkter med logo er faktisk den billigste formen for markedsføring ifølge Global Advertising Specialty Impressions study 2016 (med over 100 000 respondenter). En caps har en visningsfrekvens på 3000, det vil si at at hvis capsen kostet deg 30 kr med logo så vil kontaktkostnaden være på ubetydelige 0,01 kr. Dette er tall ingen andre reklamekanaler kan konkurrere med.  

Undersøkelsen fant også at respondenter under 55 år foretrakk produktmedia over alle andre former for reklame. Ved å dele ut produkter med din bedrift eller organisasjons logo, er sjansen stor for at mottaker husker deg. Faktisk så viser en annen undersøkelse gjort av Svensk bransjeforening for profil- og reklameprodukter at hele 88 prosent husker hvem som har gitt dem er reklameprodukt etter 12 måneder. Samme undersøkelse viser at 32 prosent bruker et reklameprodukt hver dag, og 60 prosent bruker ett hver uke eller oftere. 

Produktmedia

I samme undersøkelse fra 2016 svarer 30 prosent svarer at de er positive til produktmedia. Til sammenligning er det kun kinoreklame som scorer høyere en produktmedia, med sine 32 prosent. Butikkreklame, avisannonser, utereklame, direktereklame, TV-reklame, internettannonser, radioreklame og epost reklame scorer alle dårligere. 

Mange forbinder nok fortsatt produktmedia og profilprodukter kun med logomerkete penner og t-skjorter, men mediet er så mye mer enn det. Lykkes du med å velge riktig produkt, til riktig sted og tid kan fordelene være overveldende for deg. For å gi litt inspirasjon om hvordan man kan bruke produktmedia på riktig måte, klikk deg gjerne inn på våre kundereferanser her.  

Hvorfor velge produktmedia?

  • Relasjonsskapende
  • Kreativt
  • Lang levetid
  • Målbart
  • Lav kontaktkostnad
  • Fysisk
  • Verdiskapende
Produktmedia

Noen ting å huske på når du skal bestille profilprodukter:

  • Husk på budskapet! Hva er det du ønsker å si med produktet du deler ut? Å sette logo på et produkt er lett, men det er viktig å huske på hva du signaliserer med produktet du deler ut. Er din bedrift eller organisasjon for eksempel opptatt av miljøet? Velg et miljøvennlig produkt! Ønsker du å vise mottaker at du bryr deg? Del ut et regnprodukt på dager med dårlig vær, eller sommerprodukter på en varm sommerdag. 
  • Relevans og målgruppe! For at produktet du deler ut faktisk skal bli brukt av mottaker er det viktig å kjenne din målgruppe godt. Hvem er de, hva bryr de seg om og hva er viktig for de. Med svar på disse spørsmålene finner vi sammen et produkt som samsvarer med både dine og deres verdier. 
  • Kvalitet! Er ditt brand opptatt av å vise kvalitet og styrke er det også viktig å tenke på kvaliteten på produktet du deler ut. Billigst er ikke alltid best. Vis styrke i å velge produkter som holder lenge, og som samsvarer med hvem dere er. 

  

Mange forbinder nok fortsatt produktmedia og profilprodukter kun med logomerkete penner og t-skjorter, men mediet er så mye mer enn det. Lykkes du med å velge riktig produkt, til riktig sted og tid kan fordelene være overveldende for deg. For å gi litt inspirasjon om hvordan man kan bruke produktmedia på riktig måte, klikk deg gjerne inn på våre kundereferanser her.  

Produktmedia er en budbringer for giverens varemerke og brand. 


 

Produktmedia

 

Produktmedia